Lufthavne i Danmark

Københavns Lufthavn i Kastrup (CPH) er Danmarks suverænt største lufthavn. Den fungerer som et knudepunkt i nordeuropa og for mange en slags gateway til Norden. Det er Danmarks største arbejdsplads, og en katalysator for vækst og økonomi i hele Ørestadsregionen. Herfra udgår en række internationale ruter, samt indenrigsruter til Aalborg Lufthavn (AAL), Aarhus/Tirstrup Lufthavn (AAR), Billund Lufthavn (BLL), Midtjylland/Karup Lufthavn (KRP), Sønderborg Lufthavn (SGD) og Bornholms/Rønne Lufthavn (RNN).

Forkortelserne bag lufthavnenes navne er de såkaldte IATA-koder, som i 3 bogstaver tilkendegiver lufthavnens navn på tværs af kloden. Ud over IATA findes der også en anden type lufthavnskode, nemlig ICAO, som er den kode som bruges i luftfartssprog, fx. mellem piloter og kontroltårn. Hvor IATA-koder er til at forstå for almindelige mennesker (CPH = Copenhagen), så er ICAO bygget op efter et område-land-by-system, hvor Københavns Lufthavn fx. hedder EKCH (Europe Denmark Copenhagen).

Fra 1969 til 2015 ankom alle indenrigsfly til den såkaldte Indenrigsgård i København, men siden da har alle ankomster været samlet i lufthavnen, hvor Terminal 1, Terminal 2 og Terminal 3 alle er forbundet, og hvor de gamle indenrigsgates i Terminal 1 ikke længere benyttes ret ofte, og hvor navnet Terminal 1 slet ikke benyttes længere.

  • Københavns Lufthavn Kastrup (CPH)
  • Aalborg Lufthavn (AAL)
  • Aarhus/Tirstrup Lufthavn (AAR)
  • Billund Lufthavn (BLL)
  • Midtjylland/Karup Lufthavn (KRP)
  • Sønderborg Lufthavn (SGD)
  • Bornholms/Rønne Lufthavn (RNN)

Fælles for disse danske lufthavne er, at de har daglige indenrigsflyvninger, primært til/fra København. På trods af at Danmark er et lille land, så gør geografien med øer og have, at indenrigsflyvninger stadig har stor succes, selvom åbningen af Storebæltsbroen i slutningen af 1990’erne, gjorde det af med en række indenrigsruter, bl.a. fra Esbjerg og Odense.

Flere af de danske lufthavne er oprindeligt bygget af den tyske besættelsesmagt i 1940’erne – det gælder både Karup, Aarhus (Tirstrup) og Odense (Beldringe) – og senere udviklet i flere tempi til at være indenrigslufthavne, i flere tilfælde med en dårlig beliggenhed i forhold til passagererne.